تفسیر آیات مهدوی توسط استاد حیدری کاشانی در مشهد
در یک نگاه کلان، واژه واژه قرآن، هدایت و دعوت به سمت ولایت، امامت و مهدویت دارد
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، حجت الاسلام استاد حیدری کاشانی در سلسله جلسات “تفسیر آیات مهدوی” روز چهارشنبه نوزدهم مهر در مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی از ارتباط و پیوند عمیق مهدویت و قرآن سخن گفت.
حجت الاسلام حیدری کاشانی گفت: رمز برکت یافتگی ما ارتباط حداکثری ما با ساحت امام زمان(عج) در تمام عرصه هاست. ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم، پرسیدند استوارترین راه چیست؟ امامسجاد(ع) فرمودند: القرآن یهدی الی الامام و الامام بهدی الی القرآن
جای جای تمام قرآن، هدایت به سمت امام داریم و امام هم تمام هدایتش به سمت قرآن است، یک رابطه دوطرفه است.
این مفسر مهدوی به لزوم نگارش تفسیری ویژه اشاره کرد و گفت: وقتی چنین معادله ای داریم از ابتدا از نقطه بسم الله تا انتهای قرآن، سین آخر من الجنه و الناس، در پیوند با امامت و مهدویت می شود. چه خوب است تفسیری با عنوان القرآن بهدی الی الامام نوشته شود ارتباط و پیوند تمام آیات با مهدویت که اصل این معنا در زمان ظهور اتفاق خواهد افتاد و روایات شریفه بخشی را رمز گشایی کرده است.
وی در ادامه گفت: با نگاه تفسیر روایی که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان انجام دادند آیات المهدی داریم یا تفسیر یا تأویل یا تعیین مصداق شدند این آیات را تا این لحظه، به بیش از ۵۰۰ آیه رساندند کتاب «المهدی فی الکتاب و السنه» بیش از ۲۰۰ آیه را بررسی کرده و این آیات ادامه دارد و دایره کشف آیات مهدوی قرآن رو به تزاید است.
این استاد معارف اسلامی، آیه آغازین ظهور امام زمان(عج) آیه ۸۶ سوره مبارکه هود را برای شروه بحث مناسب دانست و افزود: اولین آیه که به زبان حضرت جاری می شود: بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین ثم یقول: و انا بقیه الله فی ارضه. لذا مشهور ترین لقب امام در زمان غیبت، همین لقب بقیه الله است. اصل روایت از امام باقر در کمال الدین، باب۳۲، حدیث ۱۶ ذکر شده است.
حیدری کاشانی گفت: سوال این است که بقیه الله در این آیه چه کسی است؟ اصل این واژه مربوط به داستان حضرت شعیب است که یکی از اصلاحات ایشان، اصلاحات اقتصادی بود سودی که خدایی است و حلال و طیب برای شما باقی می ماند پر خیرترین است. اما در تأویل آیه احادیث متعددی داریم که وجود تمام پیامبران و امامان و بالاخص امام زمان(عج) است. روایات متعددی تأویل بقیه الله را به همه امامان شیعه نسبت داده، تفسیر مجمع البیان، ص۲۵۲
وی در معنای بقیه الله ادامه داد: جامعیت و گستردگی در معنای بقیه الله دیده می شود هر موجود پر خیر و برکتی که خیر او عمده و فراوان و جامع باشد می تواند مصداق بقیه الله باشد که مفاد آیه، زمان حضرت شعیب برای تجارات و سود حلال است، اگر اندک هم هست پر برکت ترین است، در نگاه بعدی تمام پیامبران و ائمه و در نگاه بعدی و بصورت خاص، امام زمان(عج) است. در زیارت جامعه خطاب به همه امامان و در دعای ندیه به طور خاص به امام زمان عج، بقیه الله می گوییم.
کتاب نام ها و لقبها امام زمان چاپ مسجد مقدس جمکران که ۵۰۰ لقب امام را برشمرده هر نام یکی از شئونات و مقامات امام را برای ما باز می کند لذا خوب است که لقب های امام را زنده کنیم تا مقامات امام هم درک شود.
این آیه شریفه می گوید: وجود امام معصوم زمان برای شما پر خیرترین است در تمام عرصه ها چه عرصه فردی خانودگی اجتماعی و تمام شئونات او
در چه عرصه هایی میتوان مصادیق خیر بودن جضرت را معنا کرد
وقتی در واژه خیر بعنوان نافع ترین و پر سودترین، تامل کنیم میل می کند بسمت بینهایت، حد یقف ندارد مانند تفسیر کوثر، خیر کثیر که حد یقف ندارد سرچشمه جوشان خیر، اینجا هم که می شود پر خیرترین پربرکت ترین در ذاتش و سمت بینهایت می رود.
حیدری کاشانی در مورد وجوه پر خیرترین بودن امام گفت: بررسی آن نیاز به جلسات متعدد دارد امامت او، هدایت او، تربیت او، نورانیت او خیر لکم ان کنتم مومنین است همه اینها بحث دارد تربیت مهدوی، ولایت مهدوی، امامت مهدوی، نورانیت مهدوی که مصداق آیه ۳۵ سوره نور است. ۵ نفر از دانشمندان برتر جهانی در ۵ موضوع جمع شدند و کتاب نور درمانی نوشتند انتشارات دانشگاه تهران که گفته آخرین رهاوردهای علمی می گوید نقاط ضعف انسان و بیماری های او ریشه در کمبود نور دارد. ثایت می کند جنس انسان از نور است وقتی این نور کاهش پیدا می کند دچار صعف و بیماری نمی شود و راهش این است که خود را به پمپاژ نور برساند که فرشتگان و ملائکه هستند. می گوید تب از کمبود نور است وقتی این مطلب را در کنار حرز حضرت زهرا سلام الله علیها می گذاریم می بینیم که سرچشمه های نور هستند.
حکومت مهدوی خیرترین است، یاران و انصار بقیه الله خیر لکم است برای شما، نایب بقیه الله برای شما بهترین است ان کنتم مومنین، جامعه بقیه اللهی، شخصیت بقیه اللهی برای شما بهترین است، اخلاق و روش و نگرش بقیه اللهی بهترین است برایتان و به سمت بینهایت میل می کند.
وی نکته پایانی را مهندسی معکوس آیه دانست و گفت: تعرف الاشیاء باضدادها، غیر بقیه الله شر لکم ان کنتم مومنین، غیر بقیه الله برای شما شر است اگر مومن حقیقی است تمام شئونی که نام بردیم غیر آنها برای شما شر است وجوه شر بودن هم میل می کند بسمت بینهایت عرفان و شکران این آیه این می شود که ارتباط با حضرت بقیه الله برای ما صحبت مرک و زندگی است نه یک امر رجحانی، اگر ارتباط برقرار نکنیم مساوی با مرگ است برای ما
حیدری کاشانی جلسه را با این جمله ختم کرد: رمز برکت یافتگی ما ارتباط حداکثری ما با ساحت امام زمان در تمام عرصه هاست.