اخبارخراسان رضویگفتگوها

همکاری و هماهنگی بین مردم و دولت کلید اصلی رسیدن به آرمان والای مهدوی است

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، لعیا سجادی استاد حوزه و دانشگاه، مسئول اداره امور فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی و استاد مهدویت طی مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی بنیاد استان در راستای چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی به چند سوال اساسی در مورد ارتباط انقلاب اسلامی و باور مهدویت پاسخ گفت.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین راهبردهای اصلی دولت تراز انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان مهدویت چیست؟ بیان داشت که راهبرد اصلی و کلی در این زمینه باید بر تربیت نیروی صالح و آماده‌سازی جامعه برای ظهور متمرکز شود و البته این راهبرد کلی است و نیاز به راهبردهای فرعی متعدد دارد، مثل پیش نیاز این راهبرد که تقویت اخلاق و معنویت است که از مهمترین هاست.

وی ادامه داد: علاوه بر این دولت تراز باید با برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی به تقویت ارزش های اسلامی مثل عدالت، صداقت، امانت داری و ایثار بپردازد که این مهم در مدارس آموزش اخلاق در مدارس، با حمایت از فعالیت های فرهنگی، هنری و ارزشی صورت می‌پذیرد.

سجادی در مورد دومین راهبرد گفت: راهبرد گسترش عدالت اجتماعی که از مهمترین شاخص های حکومت مهدوی است باید به کار گرفته شود و با اجرای سیاست‌های اقتصادی کار آمد و مبارزه با مفاسد اجتماعی به کاهش شکاف طبقاتی و توضیع عادلانه ثروت توجه شود.

وی راهبرد بعدی را تقویت علم و فناوری و پیشرفت تکنولوژی دانست و شاید مهم ترین ایزار حل مشکلات است و آمادگی برای ظهور را مستلزم حمایت از نخبگان و سرمایه گذاری در تحقیقات علمی عنوان کرد زیرا امام زمان(عج) به نیروی متخصص در همه عرصه ها نیاز دارند.

مسئول اداره امور فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی از راهبرد مهم دیگر سخن گفت و بیان کرد: همچنین لزوم ارتقا سطح آگاهی عمومی در مهدویت و برگزاری همایش‌، سمینار، و انتشار کتاب و مقاله یکی دیگر از راهبردهای دولت برای تحقق آرمان مهدوی است ارائه تفسیری صحیح و واقعی از مهدویت از طرق مختلف چرا که ارتقا سطح آگاهی باعث تفسیر درست و مبارزه با شائعات و تفاسیر نادرست از مهدویت می‌شود.

سجادی ادامه داد: ایجاد ساختارهای مناسب برای تحقق اهداف مهدوی از دیگر راهبردهاست که دولت باید با ایجاد نهادها و سازمان‌های مربوطه به برنامه ریزی و اجرایی کردن برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی اقتصادی و سیاسی بپردازد.

همچنین مورد آخر دیپلماسی جهانی بر پایه عدالت و صلح است که با اتخاذ سیاست‌های خارجی مستقل و مبتنی بر اصول اخلاقی و ایجاد همکاری برای صلح جهانی و بین‌المللی خود یکی از آرمان‌های دولت مهدوی است که باید برنامه ریزی و اجرایی شود.

در ادامه مصاحبه سوالی مطرح شد آیا محور مقاومت می‌تواند به عنوان یک مدل برای دولت سازی مهدویت در منطقه و جهان نقش آفرینی کند؟

سجادی در پاسخ به این سوال متذکر شد که مهدویت مشترکات زیادی با محور مقاومت دارد از جمله مبارزه با ظلم و استکبار که رویکرد جبهه مقاومت است و کاملا همسو با آرمان مهدوی است.
همچنین حمایت از مستضعفین و دولت‌های ضعیف که هم اکنون مهمترین ایدئولوژی محور مقاومت است که با آرمان مهدوی که عدالت جهانی را هدف دارد همخوانی دارد. و نیز تلاش محور مقاومت برای استقلال و خود کفایی و عدم وابستگی به قدرت‌های خارجی سازگار با آرمان‌های مهدوی است کما این که امروزه در غزه و یمن و محور مقاومت شاهد این خود کفایی هستیم.

در پاسخ به این سوال که نقش مردم در دولت تراز انقلاب اسلامی و مهدویت چیست؟
سجادی بر این نکته تاکید کرد که نقش مردم هم در دولت تراز و هم در تحقق آرمان مهدوی همیشه پر رنگ و اساسی بوده و نقش این مشارکت در ابعاد مختلف ملموس است و بدون مشارکت مردم، ممکن نخواهد بود.

سجادی این مشارکت را در ابعاد مختلف توضیح داد: بعد اول، ترویج فرهنگ مهدویت و آمادگی برای ظهور است این فرهنگ باعث ارتقا سطح آگاهی مردم شده تا با مطالعه و تحقیق شناخت کامل و صحیحی بدست آورند تا مدعیان دروغین و مباحث انحرافی کنار زده شود و تحریفی رخ ندهد.

وی ادامه داد: بعد دوم تربیت دینی و اخلاقی است که پیاده کردن الگوهای رفتاری مورد انتظار جامعه مهدوی در زندگی فردی و اجتماعی است و بعد سوم فرهنگ سازی ظهور است.

مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی است که می‌طلبد مردم در حل مشکلات جامعه فعال باشند و در همه زمینه‌ها مشارکت کنند اعم از مشارکت سیاسی، شرکت در انتخابات و نظارت بر عملکرد مسئولین و انتقاد های سازنده.

این استد حوزه و دانشگاه در بعد دیگر عدالت اجتماعی و اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد که حمایت از تولید داخلی مبارزه با اسراف و تجمل توسط همه مردم انجام می‌گیرد و این امور در ساختن جامعه آرمانی مهم است.

پس نقش مردم فراتر از وظیفه ملی و باید گفت که در حقیقت مسئولیتی الهی و فرهنگی است که تعیین کننده سرنوشت فردی و اجتماعی هریک از افراد جامعه و سرنوشت جامعه در جهت رسیدن به جامعه مهدوی است.

لذا همکاری و هماهنگی بین مردم و دولت کلید اصلی رسیدن به آرمان والای مهدوی است.

و در نهایت این سوال که باور مهدویت چه تاثیری در پیروزی انقلاب اسلامی داشت؟
سجادی اینگونه پاسخ گفت که باور به مهدویت به طور غیر مستقیم اما قابل توجهی در پیروزی انقلاب نقش داشته است البته در این زمینه آمار مستند و دقیقی نمی‌شود ارائه کرد اما تاثیر آن جنبه‌های مختلف آن مشهود است.

اول ایحاد انگیزه و امید به عنوان نمونه در دوران استبداد پهلوی، باور به ظهور منجی بود که در دل مبارزان ایجاد امید می‌کرد و آنها را استوار نگه می‌داشت حتای زمانی که پیروزی بعید بنظر می رسید.

نکته دوم ایده آل گرایی و فداکاری است که باور به مهدویت بود که باور فداکاری و ایده آل گرایی برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب را تقویت کرد و انقلابیون جانفشانی های زیادی داشتن و در بحث شهید و شهادت گویای آن است.

نکته سوم مبارزه با یاس و ناامیدی است در طول مبارزات، مخالفان سعی در القای یاس داشتند ولی باور به ظهور بعنوان منجی مانع از تسلیم شده انقلابیون بود.

نکته چهارم مبنای مشروعیت است ایده مهدویت و انتظار بعنوان مفاهیم اصلی شیعه به انقلاب اسلامی، مشروعیت معنوی و الهی داد.

نکته پنجم که مهم است وحدت است باور به مهدویت و انتظار باعث ایجاد وحدت در بین اقشار مختلف با هر ایدئولوژی و تفکر سیاسی شد که با وجود تفاوت در مبانی و سیاستها اما در اعتقاد به ظهور و میارزه برای عدالت دارای اشتراک بودند.

بعد از توجه به همه این نکات می‌توان گفت که باور مهدویت تنها یکی از عوامل پیروزی بوده و در کنار آن نقش رهبری امام خمینی، حمایت مردم، ظلم و استبداد پهلوی از دیگر عواملی بود که انقلاب را به پیروزی رساند و در حقیقت مهدویت نقش مرکزی و محوری داشت. باور به مهدویت بعنوان یک عامل مهم روحی و روانی نقش مهمی در ایجاد انگیزه و امید و استمرار مبارزه در میان انقلابیون به رهبری امام داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا