تعبیر قرآن درباره امام عصر(عج) “ماء مَعین” یعنی آب گوارا است
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان سیستان و بلوچستان، معارف عمومی مهدویت برای شرکت کنندگان دوره تربیت مربی مهدوی کودک روز پنج شنبه بیست نهم آذر ماه در محل سالن اجتماعات دبستان پسرانه علامه حلی زاهدان تدریس شد.
در این کارگاه که جمعی از مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی حضور داشتند، علی پوراز اساتید مهدوی استان مباحث کتاب نگین آفرینش جلد یک را به بصورت فشرده به مدت ۸ ساعت تدریس کرد.
علی پور گفت: ضرورت طرح مباحث مهدویت شامل پنج بُعد” اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی” می باشد، که مهمترین بُعد، بُعد اعتقادی است.
وی افزود، همانطوری که انسان به آب نیاز دارد به امام هم نیاز دارد، نیاز فرد به امام مانند نیاز تشنه به آب است، تعبیر قرآن درباره امام عصر(عج) ” ماء مَعین” یعنی آب گوارا است، ذات آب، تشنگی را بر طرف می کند و ذات اهل بیت(ع) عصمت آنها می باشد.
علی پور عنوان کرد، یکی از ضروریات در بُعد اعتقادی، شناخت امام زمان(عج) می باشد که اگر او را نشناسد در کفران اعتقادی از دنیا رفته است چون خداوند را آنگونه که باید نشناخته و در نهایت عبودیت نکرده است.
این مدرس مهدویت در مورد بُعد اجتماعی گفت: انسانها مانند دانه های تسبیح هستند که برای در کنار هم ماندن و وحدت نیاز به یک نخ تسبیح دارند، امام مانند نخ تسبیح مردم را کنار هم جمع می کند و در جهان وحدت ایجاد می کند.(مانند اربعین)
وی اظهار داشت: ویژگی یک جامعه آرمانی مهدوی از بُعد اجتماعی، این است که انسانها به سمت عدالت خواهی و عدالت محوری پیش می روند، فرد از خانه و خانواده گرفته تا محیط کار و اجتماع، در بسط عدالت تلاش می کند، امامت و عدالت جزء اصول دین شیعه می باشد لذا شیعیان دنبال امام معصومی هستند تا بیاید و عدالت را گسترش دهد.
علی پور در مورد بُعد سیاسی افزود، تمام مکاتب و حاکمیت ها تا قبل از ظهور، امتحان خود را پس می دهند و ناکارآمدی خود را به کل بشر نشان می دهند، حاکمیت از نظر شیعه و قرآن متعلق به خداوند متعال است، به غیر از خداوند و یا فرد منصوب شده از طرف او، حاکمیت دست هر کس دیگری باشد، ظلم است. فلذا در این عصر تاریک، ما یک شمع(ولایت فقیه) روشن نگه می داریم تا مردم طعم و مزه نور را بفهمند و نور را فراموش نکنند.
علی پور در مورد بُعد تاریخی عنوان کرد، در طول تاریخ همیشه نگاه مهدوی و آخرالزمانی وجود داشته است، قیام های صورت گرفته در طول تاریخ شیعه با نگاه مهدویت بوده است، شیعه از امام حسین(ع) هویت و از امام مهدی(عج) هدف می گیرد، قطعاً جامعه ای که دارای هدف و هویت است به راحتی نابود شدنی نیست.
وی در مورد بُعد فرهنگی گفت، از نظر فرهنگی فرد منتظر می بایست آمادگی و امید به آینده داشته باشد و همه امکانات را برای رسیدن به هدفش بسیج کند و در جهت تبلیغ، ترویج و تبیین فرهنگ انتظار تلاش کند.
وی در پایان گفت: در بُعد آسیب شناسی فرد منتظر می بایست قدرت تشخیص حق از باطل را داشته باشد و این مستلزم دشمن شناسی است.