اخبار

سفیانی و ارتباط آن با حوادث اخیر

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجت الاسلام بالادستیان در نشست علمی با موضوع سفیانی و ارتباط آن با حوادث اخیر با بیان اینکه این موضوع گسترده و کلان است و امید می‌رود این نشست‌ها ادامه داشته باشد، گفت: این نشست علمی در سه بخش مقدماتی(جایگاه نشانه‌ها در هندسه ظهور)،سیمای سفیانی در روایات مهدویت و ارتباط حوادث اخیر در سوریه بر اساس مهدویت بررسی می‌شود.

به گفته وی در گام اول توجه به اینکه چه کارکردهایی برای نشانه‌های قیام می‌توانیم ارائه دهیم مهم است، متاسفانه مبلغان مهدویت، نشانه‌ها را به کارکردهای خاصی محدود می‌کنند در حالی که فایده نشانه‌ها بیش از مواردی است که بیان شود.

حجت‌الاسلام بالادستیان، مهم‌ترین فایده نشانه‌های ظهور را شناخت مدعیان دروغین عنوان کرد و افزود: یکی از نشانه‌های قیام شناخت منجی واقعی از مدعیان دروغگو است.

به گفته وی، کارکرد دیگر نشانه‌ها، اعلام نزدیک بودن قیام حضرت مهدی(عج) است، وقتی این نشانه‌ها محقق می‌شود امام زمان(عج) نیز قیام می‌کند.

حجت الاسلام بالادستیان، کارکرد بعدی را امید بخشی و تقویت باور به ظهور امام زمان(عج) عنوان کرد و گفت: در برخی از احادیث آمده است، این نشانه‌ها بیان می‌شود تا مردم را در صحنه نگه دارد و مایوس نشوند. همچنین از دیگر کارکردهای این نشانه‌ها خاصیت امیدبخشی و تقویت باور مهدویت است و خداوند برای اینکه فرهنگ ظهور را زنده نگه دارد نشانه‌های آمدن منجی را بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تداوم آمادگی منتظران از دیگر کارکردهای این نشانه‌ها است، این نشانه‌ها آمادگی ظهور را تشدید می‌کند، برخی بیان می‌کنند بیان این نشانه‌ها موجب می‌شود دشمن آماده مقابله با ظهور شود، در حالی که در پاسخ به آنان باید گفت آنچه مهم است آمادگی مومنان و یاران حضرت است.

به گفته حجت الاسلام بالادستیان، این نشانه‌ها در حقیقت اتمام حجت الهی است تا بعد از آن کسی ادعا نکند که من نمی‌دانستم ایشان امام زمان(عج) است و در مقابل ایشان وارد جنگ نمی‌شدم.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های ظهور، خروج سفیانی است، تصریح کرد: نشانه‌های ظهور دو دسته هستند(نشانه های دور و نشانه های نزدیک)، نشانه‌هایی که یک سال با قیام حضرت فاصله دارند و دیگری نشانه‌هایی که کمتر از یک سال فاصله دارد. نشانه‌های دور از قیام حضرت که اتفاق افتاده است مانند سقوط بنی امیه، جنگ‌های صلیبی، طغیان آب فرات و غیره که از نظر تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است و دیگری نشانه های مشکوک الحدوث که در کتاب شریف کافی بیش از ۱۰۰ مورد از نشانه‌های ظهور بیان شده است که از آن به عنوان سیمای جامع آخرالزمانی یاد می شود، دوره‌ای که اوضاع آشفته است و امام برای سر و سامان دادن به این اوضاع ظهور می‌کند، در این دوره افراد دیندار سکوت می‌کنند، مردم اهل صله رحم نیستند، تملق و چاپلوسی فراوان می‌شود، ربا آشکار می‌شود، زنان خود را به شکل مردان و مردان خود به شکل زنان درمی آورند و مردم دلسنگ می‌شوند.

وی نشانه های حتمی ظهور را پنج مورد خروج سفیانی، ندای آسمانی، خروج یمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن سرزمین بیدا عنوان کرد و گفت: در روایات مهدوی بخش قابل توجهی از نشانه‌های قبل از قیام بیان شده و کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آنها خروج سفیانی است.

حجت الاسلام بالادستیان در مورد خروج سفیانی که جز نشانه‌های حتمی قیام امام زمان(عج) است، گفت: ۲۰۷ حدیث در این خصوص داریم که ۱۴۶ حدیث از معصوم و بقیه از غیر معصوم است.

وی با اشاره به اینکه اسامی متعددی برای سفیانی‌ها بیان شده که مشهورترین آن عثمان بن انبسه است، گفت: در روایات از این فرد به عنوان مسلمان که با شیعیان دشمن است و ظاهر امر را حفظ نمود، یاد شده است که در آخر الزمان وارد جنگ با شیعیان می شود، ذکر یا رب از زبان وی نمی‌افتد، با شورش و کودتا قدرت را تصاحب می‌کند و در ماه رجب قبل از قیام امام از سرزمین شام حرکت کرده و دمشق و فلسطین و اردن را به عنوان مقر حکومتی خود انتخاب می‌کند. در سر راه خود به مناطق شیعه نشین رفته و شیعیان را می‌کشد این جنگ با پیروزی سفیان به پایان می‌رسد و در مرحله بعد به بغداد حمله کرده و هزاران نفر را می‌کشد، به کوفه و نجف رفته و عالمان دین را به شهادت می‌رساند و قبر پیامبر را تخریب می‌کند و خانه‌ها را برای جستجوی حضرت مهدی(عج) ویران می‌کند.

حجت الاسلام بالادستیان اضافه کرد: لشکر سفیانی در منطقه ای به نام بیدا در زمین فرو می‌رود و مدت فعالیت سفیانی ۱۵ ماه است.
وی با بیان اینکه خروج سفیانی با حرکت یمانی و خراسانی همراه است، گفت: تمام این حوادث در مسیر حرکت الهی برای آمدن منجی است که در این مسیر شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری هستیم.

وی در خصوص تطبیق حوادث سوریه در خروج سفیانی گفت: سه شرط لازم برای بیان نشانه های ظهور است که شامل عالمانه و هوشیارانه عمل کردن، داشتن تحلیل منطقی و شفاف و توجه به خط قرمزها و سختی‌های مسیر است.

به گفته حجت الاسلام بالادستیان، احادیث متعددی در خصوص علائم ظهور وجود دارد که در هنگام معرفی و شناسایی نشانه‌ها باید عالمانه و مسئولانه عمل کنیم و خروجی کار تطبیق احتمالی داشته باشد، باید هوشیار باشیم که برخی برای اینکه از ظرفیت مهدویت استفاده کند ممکن است خود را جای سفیانی و یمانی جای دهند و استکبار سعی می‌کند ما را از اولویت‌های اصلی دور کند.

وی به چهار شرط ظهور که شامل طرح و برنامه، رهبری، همراهی مردم و یاران توانمند اشاره کرد و افزود: احادیث متعددی در خصوص ظهور وجود دارد و ما نباید شتاب زده عمل بکنیم، علائمی که قبل از قیام اتفاق می‌خورد نباید ما را فریب دهد.

به گفته وی، در آخرالزمان، امام مهدی(عج) در راس جبهه حق و شیطان در راس جبهه باطل قرار دارد، جبهه باطل دو بازو دارد که بازوی نظامی برای قتل و کشتار، سفیانی است و دیگری بازوی فرهنگی و تبلیغی است که همان دجال است.

حجت الاسلام بالادستیان ادامه داد: دجال با شبهه اطراف جبهه حق را خلوت می‌کند تا زمینه برای ضربه سفیانی فراهم شود، مهمترین مصداق دجال در زمان قیام، همان جنگ ترکیبی است و لازم است ما نیز با شناخت این جبهه با عمل به جهاد تبیین در مقابل دجال روزگار بایستیم که یک وظیفه و تکلیف برای هر مسلمانی است که مقام معظم رهبری آن بر ما واجب کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نشانه‌های ظهور کارکردهایی دارد که باید به آن توجه کرد سفیانی‌ها ویژگی‌هایی دارند که فقط ۱۵ ماه فعالیت خواهند کرد و در هنگام معرفی نشانه‌های ظهور باید عالمانه عمل کرد، عجولانه عمل نکنیم و نشانه‌ها را به صورت احتمالی بررسی کنیم.

نشانه های ظهور

نشانه های ظهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا