اخبارگفتگوها

نهم ربیع الاول، غدیر ثانی

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجت الاسلام مهدی لطفی استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با تبریک نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) اظهار کرد: در روایات آماده زمانی که یکی از یاران امام علی(ع) از ایشان در خصوص نهم ربیع سوال کردند، حضرت از این روز به عنوان غدیر ثانی یاد کردند.

وی اضافه کرد: در روز غدیر که روز اعلام ولایت امیر مومنان(ع) است مردم با ایشان و در روز نهم ربیع که روز آغاز امامت امام زمان(عج) است مردم با حضرت ولیعصر(عج) بیعت می کنند.

حجت الاسلام لطفی ادامه داد: میرزای تبریزی در کتاب المراقبات خود از روز نهم ربیع الاول به عنوان روز شکرگذاری انسان یاد کرده است و تاکید دارد در این روز نعمت بزرگ امامت امام زمان(عج) به انسان ارزانی شده است.
وی با تاکید بر اینکه در روز عید خم نعمت امامت ائمه معصومین(ع) به انسان ارزانی شده است، تصریح کرد: جا دارد انسان نسبت به این نعمت شکرگذار خداوند باشد.

حجت الاسلام لطفی با اشاره به اینکه کلمه بیعت از ریشه عربی “بی” به معنی خرید و فروش گرفته شده است، افزود: در هنگام معامله طرفین پس از معامله با یکدیگر دست می دهند و در هنگام بیعت نیز فرد بعد از دست دادن اعلام می کند تمام وجود خود را تسلیم امام و ولی خود می کند و مطیع و فرمانبردار امام می شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در روز غدیر خم پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند: در هنگام بیعت با امام با جان، دل، دست، زبان و جان خود یعنی با تمام وجود بیعت می کنید و این بدین معنا است که کسی که بیعت می کند خود را ملتزم می کند تا با تمام جوارح خود از امام پیروی کند. همچنین خداوند به پیامبر فرمود: ای پیامبر کسانی که با تو بیعت می کنند در حقیقت با خدا بیعت می کند و کسی که دست بیعت به سوی تو دراز می کند در حقیقت دست یاری به سوی خدا دراز کرده و دست خدا بالای تمام دست هاست. به گفته وی، در این صورت خداوند خریدار تو می شود و این همان بعد کیفی بیعت است ولی در بعد کمی باید به عهد و پیمانی که با امام می بندیم پایبند باشیم و عهدشکنی نکنیم.

حجت الاسلام لطفی با تاکید بر اینکه باید مراقب عهدی که با امام زمان(عج) می بندیم باشیم، گفت: در دعای عهد نیز همواره تاکید می کنیم “من دراین روز و تمام روزهایی زندگی ام پای این عهد هستم و در راه عهدمان ثبات قدم دارم”. مسلمانان در طول تاریخ هر زمان به عهد خود پایبند نبودند یک سیر قهقرایی را پشت سر گذاشته اند. بعد از پیامبر نیز وقتی مسلمانان بر عهد خود وفادار نماندند این سیر قهقرایی در بین مسلمانان آغاز شد و در زمان امام زمان(عج) به دلیل آماده نبودن مسلمانان برای امامت، ایشان از دیده ها غایب شدند.

به گفته وی، اگر قرار است ظهور اتفاق بیفتد باید بر عهد و پیمانی که با امام زمان(عج) می بندیم پایبند باشیم و شاهد دنیای زیبای ظهور خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا