اخبار

نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام زمان(عج)

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجت الاسلام نصوری، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری مصادف با شهادت امام حسن عسکری(ع) است، گفت: از زمان شهادت ایشان تاکنون امامت امام زمان(عج) آغاز شده است و این ایام فرصت مناسبی برای تجدید بیعت با حضرت ولیعصر(عج) است.

وی ادامه داد: بیعت به معنی پیمان بستن برای فرمانبرداری و اطاعت است. زمانی که حضرت محمد(ص) به مقام پیامبری مبعوث شدند حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه(س) نخستین افرادی بودند که با ایشان بیعت بستند و سال سوم بیعت نیز آن حضرت با بنی هاشم بیعت عشیره بستند که مشابه بیعت مردم با ائمه معصومین(ع) را پس از شهادت هر امامی شاهد هستیم.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آیه ۹۱ سوره نحل که خداوند می فرمایند:« وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللهِ إِذا عاهَدْتُمْ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللهَ عَلَیْکُمْ کَفیلاً إِنَّ اللهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ و هنگامى که با خدا عهد بستید، به عهد او وفا کنید؛ و سوگندها را بعد از محکم ساختن نشکنید، در‌حالى‌که خدا را ضامن بر [سوگند] خود قرار داده اید. به یقین خداوند از آنچه انجام  مى دهید، آگاه است.»، تصریح کرد: امام صادق(ع) نیز در تفسیر این آیه شریفه می فرماید:«وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللهِ تا چهار آیه‌ی بعد در شأن علی (علیه السلام) نازل شده و فرمایش پیامبر (صلی الله علیه و آله) که فرمود: «بر علی (علیه السلام) به عنوان امیرالمؤمنین، سلام کنید»، از جانب خودش نبود.»

حجت الاسلام نصوری در بخش دیگری از سخنان خود به فرازهایی از دعای عهد اشاره کرد و گفت: عهد یعنی التزام خاص و نوعی تعهدپذیری در مقابل شخص یا کاری که باید خود را نسبت به وظایفی که به امام داریم ملتزم بدانیم و براساس آن بتوانیم آرمان های امام را دنبال کنیم، خود را به این بیعت گره بزنیم و پای عهد خود باقی بمانیم.

وی با بیان اینکه در زمان غیبت؛ مردم با وکلا و نائبان ایشان بیعت می بندند، گفت: در عصر حاضر نیز بایستی با ولی فقیه به عنوان نائب عام بیعت ببندیم . در فرازهایی از دعای عهد آمده است «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ،» عهد می بندم با امام زمان(عج) که ایشان را یاری و برای برقراری عدالت و معنویت در جامعه تلاش کنم. حضرت ولیعصر(عج) نیاز به نیرو دارد از اینرو باید جامعه را به سمتی ببریم که همه سرباز ایشان باشیم.
استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه باید در کنار عشق ورزی مردم به امام شهید به امام حی نیز عشق بورزند، گفت: مردم در روز قیامت با امام عصر خود محشور می شوند و باید پاسخگوی ایشان باشند از اینرو باید از بستر امام شهید به امام حی رسید و برای امام در زمان ظهور کادرسازی کرد.

حجت الاسلام نصوری اضافه کرد: عهد بعدی با امام زمان(عج) مقام دفاع است یعنی خود را برای زدودن بدعت ها و خرافات از فرهنگ مهدویت آماده کنیم؛ نوع دیگری از دفاع، آمادگی فکری و اعتقادی است یعنی در خود تحول ایجاد کنیم و دفاع اخلاقی و رفتاری داشته باشیم؛ یاران آن حضرت باید مراقبت و تهذیب نفس داشته باشند.

وی با بیان اینکه نیازمند بازشناسی ابعاد سیاسی حکومت جهانی هستم که لازم است جامعه از فتنه ها پاکسازی شود، خاطرنشان کرد: برای استقرار دولت کریمه نیازمند آمادگی دفاع سیاسی هستیم. همچنین آمادگی فرهنگی نیز لازمه ظهور است. خداوند در آیه ۵۴ سوره مائده می فرمایند: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ» باید آمادگی خود برای دفاع از امام زمان(عج) را به اندازه ای برسانیم که مومنان از رفتار ما خوشحال و کافران ناراحت شوند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ادامه داد: نگاه امروز ما به امام زمان(عج) باید نگاه امید باشد؛ باید در تحقق حکوکت امام زمان(عج) از یکدیگر سبقت بگیریم بایستی مطیع امر ایشان باشیم و در زمان غیبت امام عصر(عج) از نائب ایشان اطاعت کنیم.
وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در زمان غیبت دو هدف اجرای معنویت و اجرای عدالت در جامعه را دنبال خواهد کرد، گفت: بایستی با امام عصر خود عهد ببندیم تا با ایشان در پیشرفت معنویت در جامعه و گریز از گناه و برپایی عدالت همراه باشیم.

حجت الاسلام نصوری، شهادت طلبی را از ویژگی های بارز منتظران ظهور خواند و گفت: باید خود را قوی کرد تا مانند شهدا سنگ تمام گذاشت و جامعه را برای ظهور ایشان آماده کرد؛ یک منتظر واقعی باید در ابعاد دینی، علمی، عقلانیت و اراده خود با بالاترین حد ممکن برساند. باید عقاید دینی خود را با رضایت امام زمان(عج) منطبق کند؛ خود را از نظر علمی رشد دهد و با استدلال و منطق با امام خود بیعت کند همچنین عزم خود را برای یاری ایشان جزم کند.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: باید خود را به مرحله ای از طهارت نفس و دوری از عشق های کاذب و امیال شیطانی برسانیم که به دنبال جلب رضایت امام عصر(عج) بستر برای ظهور آن حضرت را فراهم کنید و ماه ربیع فرصت مناسبی برای تجدید عهد با ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا